Moldovenii pe ambele parti ale Prutului


Promisesem aceasta postare malinkai si moldovencei, dar am tot evitat, am tot amanat din lipsa de timp si din cauza prejudecatilor prea multe si prea mari.

Postarea a fost scrisa acum 8-10 zile si Initial as fi vrut o postare mai scurta si mai academica, dar iata ca m-am departat putin de esential si a iesit ceea ce se vede mai jos.

Sper sa va placa si sa nu va suparati.

 

Moldovenii pe ambele parti ale Prutului

Cand eram mai mititel auzeam tot felul de rautati despre moldoveni, cum ca sunt betivani, cum ca femeilor le cam place viata si altele de acest gen.

Inca de atunci mi-am propus sa NU cred ca un om, pentru simplul fapt ca este moldovean (sau oltean, tigan, bucurestean, ardelean), trebuie necesar sa fie intr-un fel anume.

E intuitiv ca exista modoveni „rai” si moldoveni „buni”, dar pe mine ma necajeste sa aflu care dintre ei domina.

Acum vreo cativa anisori buni mi-am facut bagajelul si am ajuns in Italia, tara populata de italieni moldoveni, unde este usor de inteles ca restul oamenilor sunt doar minoritati ai neo planetei Bacau.

Aici mi-am dat eu seama in adevaratul sens al cuvantului ca defapt moldovenii se mai impart in doua categorii, cei di pesti Prut si cei di la Iasi, Suceava, dar mai ales Bacau (va sa zica entitatea „Bacau” se intinde de la Botosani pana la Barlad, ca alt fel nu imi explic de ce astia de la Bacau sunt multi precum firele de par pe cap)

Ajuns in Italia ce puteam sa fac, sa fur, sa dau in cap sau sa ma duc la scoala ?

Evident am ales ultima varianta, dar ajuns la scoala m-am lovit de un obstacol major, nu stiam o boaba de italiana, asa ca in primele 2-3 saptamani am comunicat cu ceilalti prin intermediul unei colege (fata de treaba de la Bacau).
In clasa mai aveam un romanas si el tot de la Bacau, dar un nenorocit notoriu.
In timp ce ea ma ajuta cum putea, el prefera sa imi fure compunerile sau sa faca pe victima cat de des putea.
Omul suferea de nu-stiu-ce-diabet, fapt pentru care se amuza teribil sa de pumni si palme cui ii statea in cale, ca mai apoi sa se victimizeze, caci ii placea sa se dea ranit si batut de soarta.

Tutusi cu mine nu i-a mers si a simtit asta pe ficatii lui (doar nu era sa ma las eu batut de un om cu port ilegal de creier.)

Nu stiam ca baiatul asta o sa fie decat prima picatura din seria de picaturi ce vor avea sa umple cisterna, ca vorba aia, moldovenii sunt multi si nu se multumesc sa umple doar paharul.

De moldoveni am dat la tot pasul, majoritatea de la Bacau si majoritatea oameni de doua parale.

Daca nu te vorbeste pe la spate va incerca sa te fure, daca nu te fura va incerca sa te bata s.a.m.d

Nu inteleg de ce oamenii astia se cred buricul pamantului si nu stiu daca asa erau si acasa la ei, sau este vorba de sindromul taranului parvenit in Italia !

Ce or vedea interesant in a se imbata ca animalele, in a cumpara 5 cartoane de bere din cel mai prost magazin ori in a purta tricou cu o marca de succes scrisa gresit ?!

De ce trebuie sa vorbeasca tare la telefon ca sa-i auda tot metroul si de ce trebuie sa consume 5 kg de usturoi la micul dejun ?

De ce trebuie sa scuipe din doua in doua secunde sau de ce trebuie sa manance seminte in autobuz ?

Inteleg ca poate nu toti au avut o copilarie frumoasa, dar de ce fratiorule  trebuie sa trantesti usa zgomotos la „benveu coaie” ?!

O alta chestie observata la majoritatea moldovenilor de la Bacau este ca  vor sa aiba un vehicul semnat BMW si ca sa imi satisfac curiozitatea, am intrebat cativa din ei de ce au ales aceasta marca.

Raspunsurile au fost scurte si la obiect:

„Ca sunt jmecher” sau „Ca sa fiu si eu in rand cu lumea”

Concluziile sunt clare si nu cred ca mai este nevoie sa le comentez.

O alta chesti (din marele sir de chestii) care ma scoate din sarite la majoritatea moldovencelor de Romania este ca au obiceiul sa poarte tufisuri, paduri sau jungle, care in combinatie cu jegul, imi intorc stomacul pe dos.

Adevarul este ca sunca ce iese din bluza de nailon mulata pe corp se asorteaza de mama focului cu padurea de sub brat spalata din an in an.

Cred ca am centrat binisor cam tot ceea ce vroiam sa spun despre moldovenii de Romania si acum as vrea sa vorbesc despre ceilalti moldoveni, cei di pesti Prut.

Moldovenii di pesti Prut.

Daca traversam Prutul, pur si simplu ajungem pe un alt continent, caci doar asa se explica diferenta ca de la cer la pamant.

In timp ce moldovenii romani au apucaturi ciudate, nesimtite si misogine, cei de la Chisinau sunt oameni de treaba, oameni seriosi, oameni care se tin de cuvantul dat, baieti muncitori, de pahar si de voie buna, sau eu cel putin numai din astia am intalnit.

Toti colegii si colegele mele de la Kishinev, spre deosebire de cei de la Bacau (generalizez), se deosebesc prin bun gust si prin simplitate.

Colegele mele de la Chisinau sunt majoritatea manechine  si de obicei frecventeaza scoli de prestigiu, unde nu se obisnuieste sa bagi in vene, sa tragi pe nas sau sa te faci manga cu bere de cea mai proasta calitate.

Apropo de bere, ceea ce urasc eu la damele de la Bacau este expresia „Sa lingem si noi o bericioaiCA CA fetele”

Trecand cu vederea peste cacofonie si peste faptul ca berea este o bautura vulgara si asociata barbatilor, cum vine chestia asta, a bea o bere CA FETELE ?

De ce nu bei un Martini intr-un bar select in loc sa lingi o bericioaiCA CA fetele in crasma din targ ?!

Inteleg ca poate ai crescut intr-un loc care nu ti-a permis sa iti largesti orizonturile, dar de ce trebuie sa ramai o vaca baltata care face de ras o intreaga comunitate ?

Inteleg si faptul ca nu te nasti frumos, dar totusi cum se explica faptul ca Bacaul se evidentiaza prin prostie si vulgaritate in timp ce Chisinaul se evidentiaza prin pure calitati, printre care eu anticip frumusetea interioara si exterioara dar si capacitatile in materie de intelect.

Nu pun in dubiu ca exista si oameni de la Bacau demni de stima, dar spun doar ca eu nu prea am intalnit si ma indoiesc ca o sa gasesc vreoadata atat de multi in cat sa imi schimbe parerea despre majoritate.

Cu aceias logica pot spune ca si la Chisinau pot exista oameni mizerabili, dar spre norocul meu, am gasit doar baieti si fete de nota 20.

 

Astazi ascultam „Ghita”, melodie foarte frumoasa a Cleopatrei Stratan.

8 thoughts on “Moldovenii pe ambele parti ale Prutului

  1. De cand ai anuntat ca o sa vina postarea asta o asteptam cu nerabdare, pentru ca si eu am niste „issues” cu moldovenii…si un car de prejudecati, din familie, pentru ca mie nu mi place sa judec si nici sa „bag lumea in aceiasi oala”. Si totusi….trebuie sa ti impartasesc treaba cu Bacaul, din fericire nu cunosc prea multi, cunosc 2 persoane, un el si ea care sunt ok, ceea ce ma bucura ca nu trebuie sa generalizez. Problema mea era cu cei di pesti Prut. Un slab venin furnizat de maica mea, prin faptul ca ea spunea tot timpul ca nu-i plac, in special de femei, ca sunt niste parvenite, curvulite si alte dastea. Si avea si exemple…dar in acelasi timp erau si destepte (mi le aduc aminte pe colegele ei de munca).
    Ma deranja atitudinea mea de respingere pt ca pana la urma nu cunoscusem niciun moldovean de peste Prut cat de cat, adica mai mult de schimbatul unor saluturi.(ulterior am cunoscut o tipa care din pacate mi-a intarit parerea proasta, dar era doar una…) Acum imi dau seama ca sunt de admirat cei care invata si muncesc si vor sa plece din mica lor Moldova invadata de rusi. Si eu as vrea sa am curajul si vointa lor si sa fac orice cand imi doresc ceva…

    scuze ca m’am lungit asa…:D

    • Eu am generalizat si am mentionat acest lucru (tocmai ca sa nu includ pe toata lumea in aceias oala)
      Cine vrea sa se supere, nu va avea nevoie de acordul meu ca sa o faca.
      Prejudecatile nu se trag mereu din ignoranta, ci si din faptul ca exista persoane care alimenteaza prejudecatile.
      Exemplu: sa presupunem ca acum 100 de ani a luat nastere o prejudecata despre bucuresteni din partea moldovenilor.
      Daca toti bucurestenii s-ar comporta bine in acesti 100 de ani, prejudecata se va stinge usor dar sigur, dar din moment ce exista bucuresteni de doua parale, acestia vor alimenta prejudecata, care cu greu va disparea.
      Sper ca am centrat bine ideea.

        • gandeste-te ca ai un mar pe care il arunci in sus cu o forta numita f1.
          La un moment dat marul o sa ramana suspendat in aer pt. o fractiune de secunda, dupa care forta gravitatiei numita -f1 o sa il traga in jos.
          deci la inceput forta ta domina forta gravitatiei, dar intr-un al doilea moment forta gravitatiei domina forta ta.
          Asa e si cu prejudecatile: prejudecatile vor exista doar daca vor predomina argumentele pro prejudecata.

  2. SE RASUCESTE STEFAN IN MORMANT SI EMINESCU PLANGE JALE CUM POTI TU SA INCARCI ATATA URA IN INIMA TA RUMANE CA ASTA I PAMNTUL TAU UNDE AI TAI PARINTI, BUNICI, STRABUNI TAI CU SANGE AU PLATIT.. ITI DA NUMELE DE BUCURESTI STIINTA ? SI PUTERE SA JUDECI ATAT DE APRIG UNUL ALTU .. CACI ” VESSNICIA LA SAT EA SO NASCUT”. DIN BLID SI MAMALIGA TU ESTI FACUT ..cand targ de negustori doar bucurestiul el era .. IN MOLDOVA MAMA, ENESCU EL CANTA.. SI EMINESCU CU AL SAU CONDEI SARAC LIPIT EL LUPTA SA FI TU LIBER SA ARUNCI CU NESTTIINTA ? PUNE MANA-N CONSTIINTA!
    STI TU?
    PANA SI UN GRAUNTE DE NISIP POATE ORBI UN „VAZATOR”..
    REVOLTA TA NU E CONTRA MOLDOVENILOR E CONTRA NEPUTINTEI TALE DE A FI TU !
    SCRIU EU „FOCSANEAN ” DACA STI UNDE E FOCSANIUL UNDE „PIATRA DE HOTAR” DE TARA RUMANEASCA SI MOLDOVA UNDE UNIREA FUI FAPTA !!! SA FI TU RUMAN DE BUCURESTI ..
    BLESTEM DE BRANCOVENI AVETI IN SANGE ..
    EU LIVIU AVRAM!

    • Tu Liviu Avram, om cinstit, vorbe sincere spun tie si alor tai semeni care sunt ai mei.
      Mie nici Falnicul Stefan, nici Bravul Eminescu nu mi-au gresit, in schimb moldovanul de rand mi-a patat obrazul precum al lui Mos Ion Roata obraz patat a fost.
      Fa bine si voieste sa intelegi ca daca nu eram eu la suflet deranjat de comportamentul unor rumani moldoveni, vlaga inimei mele nu ma impingea sa bag un neam cinstit in aceias oala.

      P.S. Din punctul meu de vedere, patriotismul este sentimentul care te leaga de locul unde aleatoriu te-ai nascut.

Lasă un răspuns

