Scrisoarea lui Einstein


Ianuarie 1954, cu un an inaintea mortii sale, celebrul Albert Einstein citeste „Choose Life” si decide sa-i trimita o scrisoare autorului cartii, filosofului Erik Gutkind.

In acest document, Einstein isi divulga clar, gentil si la obiect, parerile sale despre fenomenul „religie” si aici fac o mica paranteza, a nu se confunda termenul „religie” cu termenul „credinta”.

Albert Einstein

Albert Einstein

Prin aceasta scrisoare Einstein nu neaga existenta divinitatii, sau partile bune ale religiilor, ci doar pune foarte bine in evidenta acel fel primitiv de religie, perceput si interpretat de oamenii primitivi.

Scrisoarea a fost scoasa la licitatie in 2008 si vanduta cu circa 170 000 de lire sterline.

Mi jos aveti continutul scrisorii:

“Princeton, 3.1.1954

     Domnule Gutkind,

  Inspirat de sugestiile repetate ale lui Brouwer, am citit cartea dumneavoastră şi vă mulţumesc că mi-aţi împrumutat-o. Avem multe în comun în ceea ce priveşte atitudinea faţă de viaţă şi faţă de oameni. Idealul dumneavoastră personal, care luptă pentru eliberarea dorinţelor orientate către sine şi pentru construirea unei vieţi nobile, cu accent pe elementul pur uman…ne uneşte şi arată că avem acea „atitudine americană”.

Cu toate acestea, fără sugestia lui Brouwer, nu cred că v-aş fi citit niciodată cartea pentru că este scrisă într-un limbaj care îmi este inaccesibil. Cuvântul Dumnezeu nu reprezintă pentru mine decât o expresie şi un produs al slăbiciunii umane. Biblia este pentru mine o colecţie de legende onorabile, dar primitive şi copilăreşti. Nici o interpretare, oricât de subtilă ar fi ea, nu-mi poate schimba această percepţie. Pentru mine, religia evreiască, la fel ca toate celelalte religii, este o întrupare a celor mai copilăreşti superstiţii. Şi evreii, popor din care fac parte şi eu, nu sunt mai presus decât alţi oameni. În ceea ce priveşte experienţa mea cu alte grupuri de oameni, nici ele nu sunt mai bune decât altele, deşi sunt protejate de cele mai rele cancere printr-o lipsă de putere. Nu văd nimic altceva special la ele decât asta.

    Găsesc dureros faptul că dumneavoastră pretindeţi o poziţie privilegiată şi că încercaţi să apăraţi această poziţie prin zidurile mândriei. Ca om, pretindeţi, ca să spun aşa, o dispensă de la cauzalitatea acceptată, iar ca evreu, de la monoteism. Dar o cauzalitate limitată nu mai este deloc cauzalitate, aşa cum minunatul Spinoza a recunoscut…

  Chiar dacă am prezentat diferenţele dintre convingerile noastre intelectuale, îmi este totuşi clar că suntem apropiaţi în privinţa altor lucruri esenţiale (în evaluarea comportamentului uman, de exemplu). Cred că ne-am înţelege destul de bine dacă am purta o discuţie pe marginea unor lucruri concrete.

  Cu mulţumiri prietenoase şi cele mai bune urări,

  Al dumneavoastră,

A. Einstein”

Ma voi limita doar la a spune ca sunt de acord cu ceea ce a zis Einstein si consider ca acest om a reusit sa isi exprime intr-un mod foarte lucid parerea.

Melodia de astazi este Nocturn in Do Minor, a lui Chopin.

9 thoughts on “Scrisoarea lui Einstein

  1. Mie imi place povestea aia ca Eienstein a zis ceva pe patul de moarte dar nu se stie ce, caci asistenta care statea la patul lui, nu intelegea limba Germana.

  2. Vai deci Nocturn in Do Minor, a lui Chopin este pur si simplu dementiala, e tot ce ai nevoie intr-o seara de duminica…

    Auzisem si eu faza cu asistenta, dar nu mai stiu unde😀

  3. Deci, eu vad doar negarea religiei si a lui dumnezeu. De unde ai dedus tu ca nu-l neaga? Cred ca zice foarte clar : „uvântul Dumnezeu nu reprezintă pentru mine decât o expresie şi un produs al slăbiciunii umane. Biblia este pentru mine o colecţie de legende onorabile, dar primitive şi copilăreşti. Nici o interpretare, oricât de subtilă ar fi ea, nu-mi poate schimba această percepţie. Pentru mine, religia evreiască, la fel ca toate celelalte religii, este o întrupare a celor mai copilăreşti superstiţii.” A, ca nu neaga ca biblia este o colectie de fabule?? Asta-i alta poveste.

    • Daca ai fi citit dintr-o pozitie perfect neutra, ti-ai fi dat seama ca ceea ce ai spus mai sus este fals !
      Deci tin sa te contrazic si iti explic si unde anume gresesti.
      Cand spune ca Dumnezeu e un produs al slabiciunii umane nu inseamna ca il neaga.
      Cuvintele astea au un impact puternic.
      Hai sa iti dau un exemplu folosind aceias termeni ca sa te fac sa vezi lucrurile si alt fel:
      Daca eu ti-as spune ca frica este un produs al slabiciunii umane inseamna ca as nega ca frica exista ?
      Evident nu !
      O sa mai citez inca o data ceea ce ai citat si tu
      „Cuvântul Dumnezeu nu reprezintă pentru mine decât o expresie şi un produs al slăbiciunii umane.”
      Prin fraza asta a vrut sa spuna ca e posibil sa existe o divinitate sau un punct de inceput, dar lui nu i se pare logic ca acea divinitate sa se numeasca Dumnezeu.
      Cu alte cuvinte el zice: „Da dom’le, e posibil sa existe acel ceva, dar nu vad de ce acel ceva trebuie sa se numeasca Dumnezeu, nu vad de ce acel ceva trebuie sa aiba un fiu, nu vad de ce daca acel ceva ar exista lumea ar trebui sa se roage la el”.
      Daca te intereseaza subiectul am sa te rog sa urmaresti urmatoarele postari.
      Am de gand ca pe la sfarsitul saptamanii sa postez un articol despre pozitia mea religioasa.

      p.s nu ti-am raspuns pana acum pentru ca mesajul tau ajunsese in spam.

  4. Pingback: Logica sau logica? : Cristi Mirea

Lasă un răspuns

